Ontworpen door Els de Crook

Schoorl

Het hele jaar hebben we – Marianne, Henk, Frans en ik - gekaart en gedoneerd in de kaartpot met het resultaat dat we samen een gratis vakantie kunnen plannen en dit jaar is de keuze op Schoorl gevallen.

Wij waren rond 13 uur ter plaatse en Marianne en Henk waren er niet veel later. Eerst alle spullen even uitgepakt en toen samen een welkomstdrankje gedronken om onze gezamenlijke vakantie in te luiden. Daarna de eerste boodschappen gedaan en besloten om de eerste dag – vanwege het prachtige weer – op ons terras te gourmetten.

Druk overleg over hoeveel flessen en welke wijnen, de groenten en andere levensmiddelen vlogen als het ware de kar in.Het eten, drinken en bijkletsen was heel gezellig en voor kaarten hadden we de eerste avond daarom geen tijd.

De volgende dag zijn Frans en ik naar het Buitencentrum Schoorlse Duinen gegaan. Eerst even naar de tentoonstelling van de bijen gekeken en kregen daar uitleg van een vrouwelijke imker; heel interessant. Daarna zijn we de duinen in gaan wandelen. Wat een prachtige natuur.

Zoem-zoem-zoem-zoem. De bijen kunnen via een buis naar het binnenverblijf.

De imker waar de bijen van zijn, had de koningin gemerkt met een rode stip. Handig, want je zoekt je rot in die berg bijen.

We hadden trouwens geluk van de volgende dag werden de bijen weer weggehaald en gingen terug naar de eigenaar.

Eind van de dag zijn we uit eten gegaan en hebben heerlijk gegeten in ’t Trefpunt; een heel gezellig restaurant.

Toen we thuis kwamen waren er bijzonder prachtige luchten te zien. Door de weerkaatsing van de rood-roze lucht in de ruiten leek het of het huisje in brand stond.

IMG 7331

Na al dit lekkers en moois hebben we een start gemaakt met onze kaartavonden en het was al 2 uur geweest eer we stopten. En ja dan nog even nakaarten en dan is het zo half 3…

Frans en ik zijn de volgende dag naar het Duindorp Schoorl gelopen. Een lekkere wandeling en het voordeel is dat je zo veel meer ziet, dan dat je met de auto gaat. Schoorl is een dorp dat onder de gemeente Bergen valt.

De Klimduin is bekend door de sinds 2008 georganiseerde KlimduinRun. Een flinke ren en klim, want hij is 110 meter hoog.

Een prachtig beeld van de schilder en tekenaar Jan van Scorel staat links in de voortuin van een kerkje.

Schilder en tekenaar Jan van Scorel, geb. 1 aug. 1495 te Schoorl overleden 6 dec. 1562 te Utrecht.

Dit beeld is door Elly Baltus, geïnspireerd door de veelzijdigheid van Jan van Scorel, gemaakt van afvalmateriaal.

Rechts in dezelfde voortuin staat nog een beeld van de Jeruzalemvaarders.

De Jeruzalemvaarder gebaseerd op “De Ridderlijke Broederschap van den Heiligen Lande te Haarlem” in 1528door Jan van Scorel geschilderd (Frans Hals museum Haarlem). Het bronzen beeld van deze 16de eeuwse Kruisvaarders, die de tocht naar het Heilige Land volbrachten, is gemaakt door Ellen de Groot.

Bergen was ons volgende doel. Ook dit is een dorp en vooral bekend geworden als kunstenaarsdorp, omdat het dorp sinds 1900 een aantrekkingskracht heeft op schrijvers, schilders en architecten.

Een van de Rijksmonumenten is de Ruïnekerk uit de 15de eeuw. Tijdens de Tachtigjarige Oorlog werd hij afgebrand en de ruïne werd later deels herbouwd.

Een beeld van de dichter Roland Holst die 5 aug. 1976 in Bergen is overleden.

En een prachtig pandje op de Oude Prinsweg 21; museum Het Sterkenhuis.

Boerenwoning met stadse trapgevel uit 1655. In 1913 werd de woning op initiatief van de familie Sterken gerestaureerd. Daarbij werd het achterhuis ingekort en voorzien van een gevel in historiserende stijl naar ontwerp van Maurits Plate. Sinds 1915 is in dit pand het locaal-historisch museum gevestigd.

Bergen aan Zee nog even bezocht. Het waaide nogal en zelfs de vogel nam een rustpauze.

Wat kan een distel mooi zijn.

Boot die zand opspuit. Info van de Rijkswaterstaat:

Door de huidige klimaatverandering stijgt de zeespiegel. Tegelijkertijd daalt ook de bodem door natuurlijke oorzaken en menselijk ingrijpen. Sinds 1990 voegen wij actief zand toe aan de kust om deze op orde te houden en onderzoeken we de effecten van deze zandsuppleties. Door ons handelen waarborgen we de veiligheid van het achterland, houden de kustlijn en de duinen op hun plek, verstoren de natuur zo min mogelijk en behouden de kustfuncties.

Woensdag eerst met z’n vieren geluncht en daarna gingen we een treinritje met de Zonnetrein van het Buitencentrum Schoorlse Duinen maken. De start was een beetje regenachtig, maar al snel konden de regenschermen omlaag en konden we volop genieten van de prachtige duinen. Dick of Dik, ik weet niet hoe je zijn naam schrijft, gaf onderweg uitleg. Gelukkig overhoorde hij mij niet aan het eind van de rit, want ik heb niet alles kunnen onthouden. Dit lag niet aan hem hoor.

We hebben allerlei soorten bomen gezien en heide natuurlijk, maar ook runderen die in een afgezet gebied graasden. Wil je meer weten dan even googelen op de site van het centrum.

Egmond bestaat uit Egmond aan den Hoef, Egmond Binnen en Egmond aan Zee. Door de eerste 2 plekken zijn we doorgereden, want ons doel was Egmond aan Zee.

Verschillende winkeltjes met allerlei oude spulletjes en een beeld van Jaepie-Jaepie (Jacob Glas 1860-1904). Roeier/schipper van de Egmondse Reddingboot. Hij bracht meer dan 170 schipbreukelingen aan Land.

Schagen is een leuk stadje om even te bezoeken en volop winkels.

Op de terugweg naar ons huisje kwamen we langs dit aparte gebouw in Waarland.

’s Avonds zijn we weer uit eten gegaan in het gezellige restaurant ’t Trefpunt.

De volgende dag gingen we allemaal weer naar huis.

Het was een gezellige en leuke vakantie samen met onze vrienden Marianne en Henk, die we al 52 jaar kennen.

Ik ben benieuwd waar we volgend jaar ons

gezamenlijk kaartweekje weer zullen

doorbrengen. Wordt dus vervolgd.